Online marketing fra to perspektiver

Online marketing er mit største interessefelt, og jeg især beskæftiget mig med søgemaskineoptimering og affiliate marketing. Jeg ejer et par forskellige hjemmesider, som jeg arbejder med SEO på, herunder www.forkoelelsesessaar.dk, som jeg har lagt meget energi i.

I skrivende stund har ovennævnte hjemmeside ca. 3000 besøgende om måneden. Det har givet mig anledning til at forsøge at lave en lille profit på hjemmeside. Så snart man har et vist antal besøgende, mener jeg, at det vil være dumt ikke at prøve at lave en fortjeneste på siden – ikke mindst fordi det rent faktisk er sjovt at følge med i.

Det forsøgte jeg til at begynde med gennem simple Adsense-reklamer, som er Googles egne annoncer. Fordelen ved disse er, at man bliver betalt så snart nogen klikker på reklamen, og at Google selv tilpasser reklamerne til den enkelte besøgende ud fra Googles vurdering af den besøgende i forhold til tidligere søgning og meget andet. Ulempen ved Adsense er imidlertid, at Google tager en stor del af kagen, da de naturligvis også skal have en form for økonomisk gevinst ved at producere disse annoncer. En anden ulempe kan også være, at Google ikke altid er så præcise er deres målretning af annoncer, som typisk bygger på tidligere søgninger og derfor ikke altid rammer plet i forhold til kundens behov. Sidst skal det nævnes, at Adsense ofte ser lidt spammy og useriøs ud i forhold til design, her man man dog mulighed for at ændre det til et lidt mere naturligt design, hvis man har forstand på den slags.

Efter jeg havde brugt Adsense i et stykke tid uden det helt store held, begyndte jeg at bruge min energi på affiliate marketing. Her er det vigtigt, at spørge sig selv:

Hvem besøger min hjemmeside? Og hvad søger de?

Når man har svaret på det, kan man begynde at lede efter en sammenhæng mellem dét, og så nogle af de produkter som bliver udbudt via de forskellige affiliate-netværk. Jeg startede med at bruge Hexpress Affiliate, da jeg de havde samarbejde med en webshop som udbød et produkt mod netop forkølelsessår, hvilket naturligvis er helt optimalt i forhold til relevans. Dernæst begyndte jeg at eksperimentere med forskellige annoncer med helse og sundhed, hvilket også er forholdsvis relevant i forhold til denne virus. Til annoncer med helse og andre produkter benytter jeg PartnerAds.

Fordelen ved at bruge affiliate marketing er, at man får en meget større del af indtjeningen end ved Adsense reklamer, hvor Google, som nævnt, tager en stor del. Affiliate marketing er særdeles fordelagtigt, hvis man som hjemmeside ikke har det produkt eller service, som de besøgende på hjemmesiden kigger efter, men til gengæld har en masse nyttige informationer. Hvis hjemmesiden fungerer som en guide, som skaber et link fra, hvad den besøgende ønsker, til hvad affiliate-netværkets kunder kan udbyde, så er det ideelt. Ulempen ved affiliate marketing fremfor Adsense er, at det ikke giver øjeblikkelig indtjening, og man er afhængig af, at de webshops man linker til, rent faktisk sælger produktet. Desuden kræver affiliate marketing en del mere tid og energi at få op at køre. Men når det først fungerer og man har skabt en masse trafik og relevante annoncer, så kan det være en pengemaskine.

Konklusion

Hvad kan vi så konkludere? Personligt er jeg måske en smule mere pro affiliate marketing end Adsense. Men rent faktisk foretrækker jeg er en kombination af begge. Det afhænger selvfølgelig af hjemmesiden og hvem de besøgende er osv. Pt. bruger jeg imidlertid både affiliate marketing med PartnerAds og Hexpress Affiliate samt Google Adsense, som indtægterkilder på min hjemmeside. Det kan selvfølgelig altid ændre sig, da jeg er i gang med en proces, hvor jeg tester, hvad der rent faktisk virker bedst.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *